یکی از مشکلاتی که بخش قابل توجهی از زنان با آن درگیر هستند عفونت واژن است. عفونت واژن در زنان تبدیل به یکی از مشکلاتی شده است که متاسفانه راه گریزی از آن نیست و صرفا می توانیم با رعایت نکاتی احتمال وقوع آن را کاهش بدهیم تا با عارضه ها و مشکلات کمتری از این بیماری مواجه شویم.

*متاسفانه بیش از هفتاد درصد زنان در طول عمر خود حداقل یک بار با عفونت واژن مواجه شدند. و علائم آن را در خود مشاهده کرده اند.

عفونت واژن

عفونت واژن همانگونه که در سطور اخیر گفته شد بسیار از زنان را مبتلا ساخته است و عارضه و مشکلاتی را برای آنان بوجود آورده است. عفونت واژن بر اثر میکروبی خاص در واژن خانم ها ایجاد می شود و علائم و نشانگانی را با خود در پی دارد.

عللی که می تواند بر وقوع عفونت واژن تاثیرگذار باشد، باداری، رابطه جنسی، و یا استفاده از لباس زیر هایی است که بدن به آنها حساسیت نشان می دهد.
از دیگر نکاتی که در خصوص عفونت واژن باید گفت این است که هرگز این تصور را نداشته باشید که عدم رعایت بهداشت شخصی به عفونت واژن منجر می شود. خیر. این اعتقادی است که از پایه غلط بوده و هرگز مورد تایید پزشکان نیست.
 

علائم و نشانگانی که بر ابتلا به عفونت واژن حکایت می کند

از جمله نشانگانی که در پی عفونت واژن ایجاد می شود خارش و ترشح است که در واژن ایجاد می شود و زنان را با مشکلاتی جدی روبرو می سازد. ترشحات واژن در عفونت های مختلف فرق می کند برای مثال مقدار ترشحات در عفونت تریکومونا خیلی زیاد است
دومین نشانه سوزش در ادرار است. زنانی که عفونت واژن می گیرند در هنگام ادرار سوزشی را حس می کنند و این باعث آزار آنهاست.
سومین علامت ابتلا به عفونت واژن بوی بدی است که واژن به خود می گیرد و باعث می شود این بوی بد به لباس زیر سرایت کند. به طوری که زنان گاها مجبور می شوند در فواصل زمانی کوتاه لباس زیر و شلوار خود را تعویض کنند تا بوی بد باعث آزار اطرافیان نشود.
تورم و قرمزی واژن از جمله علائمی است که در هنگام رخداد عفونت بوجود می آیند و ناراحتی هایی را برای زنان ایجاد می کنند.
از دیگر علائمی که زنان گزارش می کنند این است که درهنگام رابطه جنسی مجبور به تحمل درد هایی هستند که مانع از آن می شود که لذت جنسی را تجربه کنند و این موضوع باعث می شود آنان در صدد برآیند تا معایناتی داشته باشند و درمان آن را آغاز کنند.

 

انواع عفونت واژن

به طور کلی عفونت واژن به سه نوع کلی تقسیم بندی می شود:

عفونت قارچی
عفونت باکتری
عفونت انگلی
از آنجایی که در مطلبی دیگر به طور مفصل انواع عفونت واژن با تصویر را توضیح داده ایم قصد داریم تنها به مطلب درمان عفونت واژن بپردازیم.

 

راه های درمان انواع عفونت واژن

یک نکته مثبتی که در خصوص عفونت واژن وجود دارد این است که این بیماری و مشکل را با دارو درمانی و مصرف مدتی از یکسری قرص های خاص می توان درمان کرد و از عارضه ها و مشکلات بوجود آمده رهایی یافت.هر چند که عده ای هم هستند درمان عفونت واژن در خانه را موثرتر می دانند و از پزشکان خود در رابطه با درمان عفونت واژن با سیر و یا سرکه سوالات متفاوتی می پرسند. باید گفت اگر می خواهید به صورت موضعی خوراکی هایی مانند سیر و … را به واژن خود بمالید حتما از پزشک سوال کنید زیرا ممکن است این ناحیه را بیشتر تحریک کند و کمک چندانی به درمان عفونت  نکند اما خوردن سیر ، عسل ، ماست های پروبیوتیک ، ویتامین c  در این دوره پیشنهاد می شود.

 

درمان عفونت قارچی واژن

درمان عفونت قارچی با استعمال انواع قرص ها و شیاف هایی که به نوعی آنتی بوتیک هستند امکان پذیر است. علاوه بر اینکه کرم های ضد قارچ هم موجود است و در بسیاری از موارد این کرم ها مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله قرص هایی که برای درمان عفونت قارچی واژن از سوی پزشکان تجویز می شود: میکونازول، بوتوکونازول و کلوتریمازول ،ترکونازول  و فلوکونازول است.

 

عفونت قارچی واژن

*این نکته را مجددا یادآوری می کنیم که برای درمان عفونت واژن هرگز خودسرانه عمل نکنید با اینکه ممکن است برخی از داروهای نام برده بدون نسخه داده شود حتما با پزشکی متخصص و مجرب مشاوره داشته باشید تا از بروز خطرات احتمال جلوگیری شود.

 

تشخیص عفونت قارچی
معمولا با مراجعه با پزشک زنان و  بیان کردن نشانه های مختلف دکتر عفونت قارچی را تشخیص می دهد . بیمار باید سابقه عفونت های واژینال و عفونت برفکی واژن خود را مطرح کند و  در صورتی که به بیماری مقاربتی مبتلا است آن را به دکتر خود بگوید. اما گاهی اوقات شرح حال بیمار نمی تواند به تشخیص پزشک کمک کند که در این صورت بیمار معاینه بالینی می شود و برای اینکه پزشک بتواند درمان قطعی خوبی ارائه دهد از ترشحات و بافت واژن نمونه برداری می کند و برای آزمایشگاه ارسال می کند.

 

آیا عفونت قارچی خطرناک است و واگیر دارد؟
عفونت قارچی در بیشتر مواقع درمان می شود زیرا منبع آنها از نوعی قارچ کاندیدا به نام کاندیدا آلبیکنز ناشی می شود.   عفونت مگر بر اثر بیماری و یا علل دیگر باشد که در این صورت شما باید تحت نظر باشید . اما در رابطه با اینکه مثلا همسر شما هم ممکن است به عفونت مبتلا شود باید گفت خیر اما بهتر است در این مدت رابطه محافظت شده با کاندوم داشته باشید و از رابطه دهانی پرهیز کنید. زیرا در برخی موارد گزارش احساس خارش آلت تناسلی در همسر گزارش شده است.

 

درمان عفونت واژن با مترونیدازول
یکی از داروهایی که معمولا توسط پزشکان زنان برای خانم های مبتلا به عفونت تجویز می شود مترونیدازول است. اما این دارو چیه؟

مترونیدازول
یکی از انواع آنتی بیوتیک ها
مناسب برای درمان عفونت واژن در خانم ها
این دارو به اشکال مختلفی تولید شده است بدین معنا که به شکل قرص، پماد، شیاف، شربت تولید شده است.


نکاتی ضروری در خصوص استعمال مترونیدازول
مترونیدازول نیز برای درمان عفونت باکتری واژن  مورد استفاده قرار می گیرد و تا حد زیادی می تواند موثر و نتیجه بخش باشد.

مترونیدازول از جمله دارو هایی است که عوارضی را برای بیمار ایجاد می کند به همین جهت حتما باید با تجویز و دستور پزشک مورد استفاده قرار گیرد.
از جمله عوارضی که مترونیدازول می تواند ایجاد کند: سرگیجه، کاهش اشتها، سردرد، سوزش زبان، و ضربان قلب است.
دوز مصرف مترونیدازول بسیار مهم است و استفاده کم از آن تاثیر ندارد و مصرف زیادی می تواند تبعات و اثرات منفی در پی داشته باشد. به همین جهت حتما باید از سوی پزشک تجویز شود تا میزان دوز مصرفی آن به طور دقیق تعیین گردد.
در سه ماهه اول بارداری استفاده از مترونیدازول می تواند خطر ساز باشد.
تداخل مترونیدازول با الکل می تواند اثرات منفی بسیاری داشته باشد. به همین جهت هنگام مصرف مترونیدازول نباید از الکل استفاده کنید. تا دوره درمانی و مصرف مترونیدازول تکمیل شود.
 

پیشگیری از عفونت واژن مکرر
متاسفانه خیلی از بانوان دچار عفونت های مکرر هستند بهتر است که این خانم ها و به طور کلی همه بانوان موارد زیر را برای  پیشگیری از این عارضه رعایت کنند.البته  بدانید اگر دچار عفونت های مکرر هستید دوباره به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است به دلیل بیماری های سیستم ایمنی بدن شما به عفونت واژن مبتلا می شوید و نیاز است که در یک دوره درمان طولانی مدت و داروهای متفاوت درمان شوید و نیاز به انجام کشت و نمونه برداری از ترشحات است.

زمانی که در دوره قاعدگی هستید از پد های استاندارد استفاده کنید  و از گذاشتن های تامپون های معطر خودداری کنید.
زمانی است که خارش واژن به دلیل استفاده از مواد پاک کننده خاص است که شما به آن حساسیت نشان داده اید و باید سریعا استفاده از آنها را قطع کنید.
از لباس های زیر نخی و یا کتانی استفاده کنید . شورت های خیلی تنگ که جنس پارچه مرغوبی ندارند پوست شما را تحریک می کنند و در هنگام تعریق شما اصلا جذب خوبی ندارند. در هنگام خواب هم می توانید بدون لباسزیر باشید
از دوش واژینال یا Vaginal Douching خودداری کنید. زمانی که شما احساس بوی بد در آلت تناسلی خود دارید این بو ناشی از قسمت خارجی واژن است و ینازی نیست داخل واژن را با آب و یا مواد پاک کننده بشویید. شما با مواد شیمیایی وارد شده سازو کار محیط واژن ر برهم میریزید و حتی امکان دارد برخی از باکتری ها به سمت دهانه رحم بروند.تنها  یک شست و شوی خارجی کافی است و فراموش نکنید کاملا این محیط را خشک کنید.
کسانی که مستعد عفونت واژن هستید بهتر است از جکوزی و وان های عمومی استفاده نکنید.
در حین برقراری ارتباط جنسی از کاندوم های لاتکس استقاده کنید.امکلن انتقال میکروب ها از مرد در حین برقراری رابطه وجود دارد. تا جای ممکن بهتر است آقایان هم قبل از مقاربت بهداشت فردی را رعایت کرده باشند.
بانوانی که برای پیشگیری از بارداری از روش آی یو دی استفاده می کنند ممکن است به این بیماری دچار شود که بهتر است با پزشک خود در این رابطه مشورت کنند.
” خشک نگه داشتن آلت تناسلی مهم ترین دستورالعمل برای پیشگیری از عفونت واژن است “
 

نتیجه گیری

در انتها از ذکر این نکته نخواهیم گذشت که دو مساله را همواره در خاطر داشته باشید؛ اول اینکه هرگز برای درمان مشکلات و بیماری هایی که با آن مواجه هستید ( هرنوع بیماری ایی . نه فقط عفونت واژن ) خود درمانی نداشته باشید و خود سرانه انواع قرص ها را مصرف نکنید. خواهر، مادر و یا دوستان شما پزشک نیستند که بر اساس سخنان آنان بخواهید درمان داشته باشید. دوم آنکه برای مشاوره و درمان حتما از پزشکانی کمک بگیرید که سابقه و کارنامه کاری قابل دفاعی دارند و می توانند شما را به این یقین برسانند که می توانید در روند درمان به آنها اعتماد کنید و تمامی تجویز های آنان می تواند در بهبود وضعیت شما موثر واقع شود.

( تمامی قرص هایی که در این مقاله نام برده شد باید با نظر و تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد.)

 

منبع: fcc-clinic