آروماتراپی طبی است مکمل که با کمک روغن های اصلی , و اسانس ها در درمان بیماری ها کمک می کند. بدون شک نمیتوان تاثیر شگرف این دانش را نادیده گرفت ولی به همان اندازه توجه داشته باشید که برخی اسانس ها بسیار خطرناک هستند و در استفاده آنها باید با دقت عمل کرد و تحت نظر پزشک یا متخصص آروماتراپی تجویز و استفاده شوند. فرآورده های اسانس را هرگز نباید در ظروف لاستیکی یا  پلاستیکی و حتی ظروفی با دربی از این جنس قرار داد. این فرآورده ها حتماً باید در ظروف شیشه ای رنگی و یا فلزی نگهداری شوند...

 

اثر شفابخش رایحه ها

 

گیاهان هر کدام با خصوصیت و پیام خاص خود و با رنگ ها و عناصر فعال و رایحه مخصوص شان برای افزایش سلامتی و بسط آگاهی ما در دسترس هستند . آنا با رشد ریشه هایشان در عمق خاک و برگ هایشان به سمت نور ، در خود انرژی های زمینی و سماوی را دارند و قبل از اینکه آنها را به ما منتقل کنند ، تبدیل به زیبایی ، رنگ و بو می کنند . اسانس معطر هر گیاه دارای خصوصیت نهفته و خالص آن است . اسانس یا عطر هر گیاه شیره ذاتی و رکن اصلی و ارزشمند هر گیاه را تشکیل می دهد و بوی هر گیاه ، روح و قلب و حاصل فعالیت چشمگیر تک تک سلول های آن به شمار می رود . بوی خوش گیاهان توام با انرژی های روح است و ایجاد دگرگونی در درون می کند . ممکن است این را تجربه کرده باشید که چگونه بوی عود یا کندر و ... در بهبود فضای اتاق می تواند موثر باشد که هم آرامش بخش است و هم موجب سبکی و پاکی می شود .

 

عطرهای گیاهان انواع و اقسام مختلف داشته و هر کدام با بوی خاص خود نقش موثری در رفع افسردگی، خشم ، اضطراب ، درد ، بی خوابی ، بی اشتهایی و ... دارند . اغلب گیاهان دارای بو و عطر خاصی هستند که به دلیل الکالوئیدهای درون آنها یا به واسطه وجود زرین های وپژه در لابلای سلول ها ، به هنگام دم کردن ، جوشانیدن و یا گرفتن عرق آنها ، بوی خوشی از آنها خارج شده و به شکل بخار یا آب یا روغن در محفظه ای جمع می شوند .

 

بطور کلی در رایحه درمانی جهت بهره گیری از خواص درمانی گیاهان از سوزاندن و دود کردن ، جوشاندن و دم کردن ، گرفتن عرق ، اسانس ، تنطور و عصاره های روغنی گیاه استفاده می شود .

 

روغن های عصاره ای نمایانگر جان گیاهی است که از آن استخراج می شود و غلیظ ترین شکل انرژی گیاهی است که خواصی قدرتمند دارد . طریق استفاده از این عصاره ها به صورت ماساژ یا بوییدن است . روغن های عصاره ای برخی گیاهان حوزه انرژیکی انسان را به یاری برانگیختن ذرات الکترومغناطیس آن از طریق حس های جسمانی تحریک می کنند . آنها می توانند لایه حیاتی هاله را فعال سازند و نیروی تازه ای به آن ببخشند : می توانند حواس را با تشویق لایه های جسمانی ، حیاتی و اختری هاله و با تخلیه فشار روحی انباشته شده ، آرام ، متوازن و هماهنگ سازند . تمام عصاره های روغنی تاثیراتی بر ذهن ، احساسات و همچنین قسمت های مختلف بدن دارند . یعنی بعضی از آنها بر جسم موثر هستند (درمان مستقیم ) و برخی دیگر از طریق احساسات ، بر روان تاثیر می گذارند (ازطریق حس بویایی ). این گروه همچنین به عنوان داروهای پیشگیری استفاده می شوند .

 

عرق ها نیز درای خواص درمانی همان گیاه هستند . از گیاهان عصاره غیر روغنی نیز به دست می آید که حاصل جوشانیدن گیاه به مدت کافی و جمع کردن مایع به دست آمده از آن پس از جوشیدن است . همین طور تنطورهای گیاهی نیز دارای خواص درمانی فرواوانی هستند ، برای ساخت تنطور مقداری از آن گیاه یا عصاره آن را در الکل می ریزند و از آن تنطور به دست می آورند.

 

در سال 1920 شیمیدان فرانسوی (( رنه موریس گاته فوسه )) دستش را در حین آزمایش می سوزاند و به سرعت آن را در مایعی ( مایع مذکور روغن اسطو خودوس بود ) که دم دستش بوده فرو می برد . این شیمیدان که به عنوان (( پدر عطر درمانی )) شناخته شده ، تحقیقاتی را بر روی خاصیت بوها و روغن های گیاهی آغاز می کند . او بر روی گل ها و گیاهانی مانند ریحان ، مریم گلی ، یاس و ... آزمایشات مختلفی انجام می دهد .

 

کاربرد رایحه درمانی در طب سنتی هند

 

از دیدگاه طب هندی ، بینی دری به سوی مغز و آگاهیست . انرژی حیاتی یا (( پرانا )) از طریق نفس کشیدن از راه بینی وارد بدن می شود و عملکردهای حسی و حرکتی را حفظ می کند . بکارگیری رایحه هایی خاص از طریق بینی به تصحیح اختلالات پرانا که بر عملکردهای بالاتر مغزی ، حسی و حرکتی تاثیر میگذارد ، کمک می نماید . (( آیورودا )) از رایحه ها برای ارسال علامت های مشخصی استفاده می کند که موجب تعادل هر سه (( دوشا )) ( طبایع بدن ) می گردد . برای تعادل هر یک از طبایع یا دوشاها در آیورودا از رایحه گیاهان خاصی استفاده می شود ، به این جهت که ایجاد پیام های بویایی در مغر به نحوی می توانند بین ذهن و بدن رابطه برقرار نمایند .

چگونگی عملکرد روغن های معطر



گیاهان مورد استفاده حاوی ترکیبات شیمیایی مفید، برای مراقبت از خود گیاه در برابر عواملی مانند حشرات ، باکتری ها و ویروس ها هستند . ترکیبات فعال در روغن های گیاهی معطر مستقیما طی پروسه ی تقطیر گرفته می شود ، سپس با الکل ترکیب می گردند تا خواص آنها حفظ شود. تحت چنین شرایطی ، نتیجه ترکیبی روغنی خواهد بود. از آنجایی که این روغن ها بسیار قوی هستند ، آنها را با یک روغن حامل مثل بادام ، جوجوبا و یا روغن نارگیل ، قبل از استفاده مستقیم روی پوست ، ترکیب می کنند.

آروماتراپی را می توان با روش های مختلف مورد استفاده قرار داد :
پخش ترکیبی از روغن های معطر ، یا تنها یک روغن ، در هوا .
استنشاق روغن از طریق یک تکه پارچه و یا مستقیما از شیشه ی روغن .
استفاده از روغن های طبی طی ماساژ درمانی .
ریختن روغن های درمانی در وان حمام .
استفاده از روغن به صورت مستقیم روی پوست.

وقتی بحث بهره بردن از آروماتراپی در منزل پیش می آید ، بسیاری استفاده از شمع های حاوی رایحه را ترجیح می دهند . چه گیاهانی در آروماتراپی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند ؟

گیاهانی مانند رزماری ، آویشن ، پونه کوهی و یا نعناع تند.
برگ های گیاه اوکالیپتوس
علف ها مثل علف لیمو
دانه ی رازیانه
پوست میوه هایی مثل پرتقال ، گریپ فروت و لیمو
گل هایی مثل رز و شمعدانی
چوب و یا پوست درختانی مثل سدر و کاج
ریشه ها مثل ریشه ی زنجبیل 
صمغ درخت کندر